Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

12. januar 2012

Børnehave påvirkede børns præference for frugt og grønt

Børn, der før rynkede på næsen af grapefrugten og grøntsagerne, er begyndt at sætte pris på dem, efter Børnehuset Fulgsang har været med i et forskningsprojekt.

Mange forældre har en kamp med, at få deres børn til at spise grøntsager ved aftensbordet. Men børn kan lærer at lide flere grøntsager, når børnehaven arbejder pædagogisk med maden og måltidet, viser resultater fra forskningsprojektet Dagmar.

Mad og måltider som del af pædagogikken
I gennem 8 måneder arbejdede Børnehuset Fuglsang i Aalborg med en række pædagogiske aktiviteter omkring maden og måltidet, som blev tilrettelagt i samarbejde med forskerne fra Aalborg Universitet. I overskrifter arbejdede de med:

  • lege, spil og sprog aktiviteter omkring maden
  • ud af huset aktiviteter omkring maden
  • integrering af spise situation med madpædagogik
  • integrering af aktiviteter i de pædagogiske læreplaner
Børnene fik smag for mere frugt og grønt
Børnenes indtag og præferencer for frugt og grønt blev målt før og efter projektperioden af forskerne. Konklusionen var, at de madpædagogiske aktiviteter havde haft en positiv indflydelse på børnenes indtag af frugt og grønt og børnene var begyndt at kunne lide flere forskellige typer.

Aalborg Universitet arbejder videre med resultaterne i projektet FRIDA, der har til formål at belyse forskellige aspekter af frokostordninger i børnehaver.

Kontakt
Karen Eriksen, Akademisk medarbejder, Fødevarestyrelsen, Tlf.: 7227 6900