Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

26. november 2010

Ny undersøgelse om at holde vægten efter vægttab

Der er netop offentliggjort en ny stor undersøgelse fra LIFE, Københavns Universitet. I forbindelse med offentliggørelse af studiet, er der sat spørgsmålstegn ved de officielle kostråd i forhold til at forhindre overvægt

Det store lodtrækningsstudie, Diogenes, har undersøgt den optimale kostsammensætning til forebyggelse og behandling af fedme, og det er gennemført i otte europæiske forskningscentre. Formålet med Diogenes-studiet har været at sammenligne de officielle kostråd i Europa, herunder også de danske, med en kost sammensat efter den nyeste viden om proteiner og kulhydraters betydning for regulering af appetitten hos 772 europæiske familier, heraf 938 voksne og 827 børn.

Udgangspunktet for de overvægtige voksne deltagere var, at de startede med at tabe sig i gennemsnit 8 kg. Derefter skulle de følge fem forskellige kosttyper i 6 måneder. Fokus var altså at se på de overvægtige testpersonernes vægtudvikling efter et vægttab.

Bedste resultater med kost med lidt højere proteinindhold
Det viste sig, at de voksne, der var bedst til at vedligeholde vægttabet, var de personer, der spiste en kost med et lidt højere proteinindhold (planlagt til at indeholde 25 energiprocent, hvor 15-20 % anbefales i de nuværende danske kostråd) og lavt glykæmisk indeks. Det er også en kost, der synes lettere at efterleve, for det var i denne gruppe, at der var det mindste frafald. Efter det halve år havde gruppen i gennemsnit vedligeholdt vægttabet, men de grupper, som spiste nogle af de fire andre kosttyper havde taget 1 - 1.5 kg på i gennemsnit i det halve år.

Børn
Med hensyn til børnene i familierne var i gennemsnit 45% af børnene overvægtige fra start. Det bemærkelsesværdige resultat var, at i den gruppe af børn, som spiste sig mæt i kosten med et højere proteinindhold og et lavt glykæmisk indeks, faldt forekomsten af overvægt spontant fra ca. 46% af børnene til 39% af børnene.

Glykæmisk indeks
Lavere glykæmisk indeks og højere protein indhold – hvad betyder det?
Glykæmisk indeks betegner kulhydraters evne til at hæve blodsukkeret. Hvis en kulhydratrig madvare har et lavt glykæmisk indeks betyder det, at blodsukkeret stiger langsommere og til et lavere niveau sammen lignet med kulhydratrige madvarer med et højt glykæmisk indeks. Madvarer med et relativt lavt glykæmisk indeks er fx de fleste grønsager og mange frugter, fuldkornsprodukter som fuldkornsbrød med mange kerner, fuldkornpasta, og havregryn. Disse madvarer er kendetegnet ved, at de har et relativt højt indhold af kostfibre.

En kost med et højt indhold af protein betyder, at kosten vil indeholde mange proteinrige madvarer som f.eks. kød, fjerkræ, fisk, æg og mejeriprodukter. Bælgfrugter indeholder også en del protein ligesom nødder og mandler. Nogle proteinholdige fødevarer har et relativt højt indhold af fedt. Man skal derfor fortsat være forsigtig med mange nødder, en tommelfingerregel er ca. 30 g om dagen.

Kosten med et lavere glykæmisk indeks og et højere protein indhold falder generelt godt i tråd med de nuværende officielle kostråd om at spise grønt, magert, fiberrigt og begrænse sukker.

Skal kostrådene ændres?
De officielle danske kostråd bygger på en videnskabelig gennemgang af den eksisterende viden om behov for næringsstoffer fra kosten og kostens betydning for sundheden. Desuden tager de udgangspunkt i de nationale kostundersøgelser af, hvad danskerne faktisk spiser. I de nuværende 8 kostråd anbefales den generelle befolkning at spise mere af fx grøntsager, frugt, fisk og fuldkorn og spare på det, der spises for meget af – nemlig sukker og fedt, især mættet fedt. Efterhånden som nye videnskabelige undersøgelser kommer til, vil denne nye viden blive lagt sammen med den eksisterende og vurderet samlet af videnskabeligt uafhængige eksperter. Det skete således sidst for 2 år siden, da kostrådet om kulhydrater blev justeret således, at der nu lægges større vægt på en forøgelse af indtaget af fuldkorn. Når der er overbevisende videnskabelig dokumentation for behov for justeringer, vil de eksisterende kostråd blive ændret.

De nye resultater beskrevet ovenfor er interessante ud fra en fokus, hvor det handler om at fastholde et vægttab, som er opnået, når man som overvægtig har tabt sig under en slankekur.
Sådanne resultater vil helt sikkert være gode nyheder i den individuelle vejledning hos diætister af overvægtige personer, der har opnået et vægttab. Men om resultaterne kan overføres til den generelle befolkning, mangler at blive vurderet. Fødevarestyrelsen vil samle relevante eksperter for at vurdere dette. 



Kontakt
Fødevarestyrelsen, Kontorchef Else Molander 7227 6669