Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

5. juni 2010

Følg fortsat de otte officielle kostråd

Skær ned på det mættede fedt fra mejeriprodukter og kød og spis fuldkornsprodukter i stedet for hvidt franskbrød.

De otte officielle danske kostråd er ikke hentet ud af det blå, men bygger på et videnskabeligt grundlag - udarbejdet og krydstjekket af over hundrede ernæringseksperter fra hele Norden og i tæt kontakt med resten af verden. Kostrådene bygger på de nordiske næringsstofanbefalinger. De bliver revideret hver 8. år, og justeres, hvis der kommer afgørende ny og videnskabelig funderet viden på ernæringsområdet. Det er f.eks. sket med de skærpede anbefalinger om at spise mere fuldkorn, der kom i 2008.

Følger man kostrådene, får man både en varieret kost, masser af vitaminer og mineraler og nedsætter sin risiko for en lang række kostrelaterede sygdomme, bl.a. diabetes og hjerte-/karsygdomme.
 
Fortsat fornuftigt med frugt, grønt og fibre
På det seneste har en række undersøgelser fremført, at mættet fedt skulle være sundere end man tidligere har troet. Flere medier har begejstret konkluderet, at man dermed skulle kunne mæske sig med både fede oste, franskbrød og chokolade. Uden problemer. Muligvis godt tv, og historier, der sælger aviser. Men de få videnskabelige artikler bygger på enkeltstående forskningsresultater, der ikke i sig selv har en tyngde, der giver anledning til at ændre på de eksisterende otte officielle kostråd. De er derimod gode indspark i den akademiske diskussion mellem eksperter.

Fuldkornsbrød, kartofler, fisk, magert kød og masser af frugt og grønt skal ikke erstattes af hverken fedt, ost eller chokolade. Det er de få nye forskningsresultater alt for usikre til.


Tæt samarbejde med forskere
Fødevarestyrelsen har et tæt samarbejde med både nationale, nordiske og internationale forskere på ernæringsområdet. Ny videnskabelige artikler og resultater, analyseres bl.a. af fageksperter på DTU Fødevareinstituttet og sikrer at de officielle kostråd holder vand.

Fra Fødevareinstituttet udtalte forskningschef Inge Tetens for nylig:

"Det er forståeligt, at den almindelige dansker bliver forvirret, når nye undersøgelser bliver præsenteret i medierne som endegyldige sandheder om, hvad der er skidt, og hvad der er godt at spise. Det er specielt uheldigt, når det bliver til en diskussion af kostrådene, når sagen er, at kostrådene netop er et redskab til sunde kostvaner, hvis de bliver fulgt".

De synspunkter ligger helt på linje med Fødevarestyrelsens.



Kontakt
Fødevarestyrelsen,  Ernæringskontoret, kontorchef Else Molander 7227 6669.
Vil du vide mere: