Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

4. april 2008

Det er stadig sundt at spise havregryn

Torsdag den 3. april 2008 kunne vi læse i mange af landets aviser, at havregryn ifølge bogen "Hvad er det, du spiser" skulle være kræftfremkaldende på grund af dannelsen af akrylamid under forarbejdningen af havregrynene. DTU Fødevareinstituttets forskningsarbejde kan dokumentere, at det ikke er korrekt.

Havregryn indeholder i gennemsnit 4 mikrogram akrylamid pr. kg, mens morgenmadsprodukter som cornflakes, guldkorn og lignende i gennemsnit indeholder 200 mikrogram pr. kg - altså 50 gange mere akrylamid end havregryn. Det viser analyser fra DTU Fødevareinstituttet, som i perioden 2003-2005 har undersøgt 73 morgenmadscerealier for indhold af akrylamid.

Andre kilder til akrylamid i kosten
Nye forskningsresultater fra DTU Fødevareinstituttet viser samtidig, at danskerne indtager i gennemsnit 25 mikrogram akrylamid om dagen gennem kosten. For en gennemsnitsdansker kommer 50% af akrylamidindtaget fra brunede kartoffelprodukter og 25% fra kaffe. De sidste 25% stammer fra kornprodukter og heraf 2% fra morgenmadsprodukter. Kun 0,1% af danskernes daglige akrylamidindtag stammer i gennemsnit fra havregryn.

Hvordan dannes acrylamid?
Stoffet akrylamid dannes ved en kemisk proces, når man steger, bager eller griller kulhydratrige fødevarer. Undersøgelser tyder på, at jo højere temperaturer og jo længere tilberedningstid, jo højere bliver også indholdet af akrylamid i maden.

Flere undersøgelser er nødvendige for at vurdere akrylamids betydning for kræft
Forskningsresultater styrker bekymringen for, at akrylamid er kræftfremkaldende i de mængder, som den almindelige borger får gennem kosten. Men det er vigtigt at påpege, at der er brug for flere undersøgelser, før vi kan sige noget endeligt om stoffets betydning for kræft i den danske befolkning - og at det slet ikke giver mening at tale om en kræftrisiko i forbindelse med det meget lille indhold af akrylamid i havregryn

Følg kostrådene og nedsæt risikoen for akrylamid i kosten
Fødevarestyrelsen vil fortsat opfordre til at følge de generelle kostråd, for at mindske risikoen for at indtage stoffet akrylamid med maden.

Råd til forbrugeren
For at reducere indholdet af akrylamid mest muligt i maden fastholder Fødevarestyrelsen de generelle kostråd om:

  • at spise mere frugt, grønt
  • at spise korn- og brødprodukter
  • at spare på fedt
  • at begrænse grilning og friturestegning
  • at undgå at branke eller brænde fødevarer under tilberedning.

Fødevarestyrelsen fraråder ikke danskerne at drikke kaffe, men tilråder, at man også drikker andet end kaffe – og slukker tørsten i vand.