Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

7. februar 2008

Ny rapport beskriver folkesundheden i Danmark

Status på danskernes sundhed er nu samlet i en rapport af Statens Institut for Folkesundhed. Rapporten ”Folkesundhedsrapporten Danmark 2007” er en opslagsbog, der formidler forskningsbaseret viden til alle, der interesserer sig for folkesundheden. Rapporten indeholder beskrivelser af de vigtigste folkesygdomme og faktorer af betydning for folkesundheden.

Kostens betydning for sundhed beskrives i et særskilt kapitel. De overordnende konklusioner er:

  • Kostvaner – i samspil med fysisk aktivitet – har afgørende betydning for risikoen for overvægt og fedme.
  • Det er anslået, at 17 % færre danskere ville dø af hjerte-kar-sygdom, hvis befolkningens indtag af frugt og grønt øges til 500 gram pr. dag og 9 % færre, hvis befolkningen nedsatte indtaget af fedt i kosten til anbefalingen om højst 30 % af energiindtaget.
  • WHO har anslået, at kosten er relateret til ca. 30 % af alle nyopståede kræfttilfælde i den industrialiserede verden.
  • Indtaget af fedt i kosten er for højt i alle aldersgrupper i befolkningen og indtaget af frugt og grønt for lavt i de fleste aldersgrupper i forhold til anbefalinger for en sund kost. I alt 22 % af voksne danskere lever op til anbefalingerne for fedt i kosten, mens 12 % lever op til anbefalingerne for frugt og grønt.
  • Danskernes kostvaner er på flere områder blevet sundere i løbet af de sidste 15 år. Det gennemsnitlige indtag af frugt og grønt er steget fra ca. 280 gram pr. dag i 1995 til ca. 380 gram pr. dag i 2000-2001 for voksne. Kostens gennemsnitlige fedtindhold er faldet fra 39 % i 1995 til 34 % i 2000-2001 for voksne. Børns kostvaner er forbedret i samme retning.
  • Et øget indtag af sodavand og slik udgør et stigende problem for børns kostvaner.
  • Der er sociale forskelle i kostvaner, og især uddannelse har betydning. Med stigende uddannelsesniveau ses et stigende indtag af frugt og grønt og et faldende indtag af fedt.
  • Set i internationalt perspektiv er indholdet af fedt i kosten – især mættet fedt – fortsat højt i Danmark.
  • Kostvaner hænger sammen med anden livsstil: indtaget af frugt og grønt er mindst og indtaget af fedt højest blandt dem, der primært er stillesiddende i fritiden, er storrygere og drikker meget alkohol.
  • Kampagner i massemedier og lokale indsatser på arbejdspladser, kantiner og skoler har påvirket danskernes kostvaner i retning af de ernæringspolitiske mål.


Kontakt
Fødevarestyrelsen Karen Eriksen  tlf.:3395 6182.
Vil du vide mere: