Vitaminer og mineraler kan reducere mænds risiko for kræft med
31%, viser en ny fransk undersøgelse omtalt af det engelske BBC. I
Fødevaredirektoratet glæder man sig til at kigge nærmere på den
franske undersøgelse, som endnu ikke er offentliggjort i et
videnskabeligt tidsskrift.
Over 13.000 mænd og kvinder har deltaget i det franske studie
kaldet SUVIMAX. De har fået et tilskud af vitaminer og mineraler i
form af piller igennem 8 år.
Kosttilskuddet er designet, så det skulle øge kroppens indhold
af udvalgte vitaminer og mineraler til omtrent samme niveau, som
man kan få ved at spise en sund kost med frugt, grønt og
fuldkornsprodukter. Det drejer sig om selen-gær, zink,
beta-caroten, vitamin C og vitamin E.
Lederen af forsøget Serge Hercberg siger til BBC, at han mener,
man kan få en endnu bedre effekt af vitaminerne og mineralerne,
hvis man spiser en god sund kost i stedet for at få dem som
piller.
Det var kun hos mændene i forsøget, man fandt en lavere
kræftrisiko. Forklaringen på det er ifølge Serge Hercberg, at
kvinderne i forvejen spiser sundere.
Tidligere undersøgelser fra andre forskergrupper har givet både
lignende og det modsatte resultat som SUVIMAX-studiet alt efter,
hvilke vitaminer og mineraler man har kombineret.
Nogle studier, hvor selengær er indgået i præparatet har
tidligere vist forebyggende effekter, mens studier af de øvrige
vitaminer og mineraler har været uden effekt eller direkte
skadelige.
"Det er dog for tidligt at sige, at det er et bestemt stof, der
giver den gode virkning. De positive effekter, man har set i andre
lignende forsøg, har været meget forskellige, og det kan derfor
være tilfældigt eller skyldes et samspil mellem stofferne", siger
fung. afdelingsforstander Lars Ove Dragsted,
Fødevaredirektoratet.
Så snart der foreligger en mere detaljeret videnskabelig rapport
over de nye resultater, vil Fødevaredirektoratet følge op med en
nærmere vurdering af undersøgelsen.
Kontakt
Danmarks Fødevare- og Veterinærforskning, Fung.
afdelings-forstander Lars Ove Dragsted, tlf. 72 34 76 06.