Fødevarestyrelsen
www.altomkost.dk

17. januar 2003

Økologiske fødevarer fører ikke til fejlernæring i institutioner

Der er ikke noget belæg for at antage at økologiske fødevarer fører til fejlernæring. Det siger fødevareeksperter på baggrund af den seneste tids debat om fejlernæring i institutioner. Debatten er opstået fordi en undersøgelse foretaget af Fødevaredirektoratet tyder på at institutioner med mange indvandrere skærer ned på kødet.

Der er ingen tvivl om, at der i langt de fleste tilfælde er en gavnlig ernæringsmæssig effekt af en omlægning til økologi. Det ved vi fra kommunernes rapporter om økologi og kostprojekter, som samles og analyseres. I langt de fleste projekter starter man nemlig med at formulere en kostpolitik. Og det fører typisk til at man efterfølgende foretager en omlægning af kosten. Det kan føre til mindre fedt i kosten, mere frugt og grønt og en mere varieret kost. Og vigtigst af alt fører det ofte til at pædagoger, køkken, forældre og skolefolk får lejlighed til at debattere målsætningen med  institutionens madordninger. Og en øget bevidsthed om kosten er en god basis for at skabe sunde kostvaner på længere sigt.

Bent Egberg Mikkelsen er leder af det nystartede projekt Basiskost, der netop skal se nærmere på hvorledes de ernæringsmæssige gevinster ved en omlægning af kosten bedst kan indkasseres. Han understreger dog, at det er kommunernes helt egen beslutning om de vil bruge økologiske fødevarer

Og det er ikke bare i Danmark at der er fokus på sammen hængen mellem økologi og sundhed. Sammen med et  konsortium af europæiske forskere forbereder Fødevaredirektoratet lige nu en ansøgning til EU, der skal se nærmere på hvilke gavnlige ernæringsmæssige effekter økologisk fødevareforsyning kan have.



Kontakt

Bent Egberg Mikkelsen, Danmarks Fødevare- og Veterinærforskning, tlf. 40 88 15 76. 


Vil du vide mere: