Vitaminer og mineraler - Hvad må virksomhederne
sige?
EU har netop godkendt en lang række såkaldte sundhedsanprisninger –
ordrette formuleringer der konkret beskriver, hvilken
sundhedseffekter fødevarer eller kosttilskud må smykke sig med,
hvis de eksempelvis indeholder vitaminer eller mineraler.
Fødevarestyrelsen skruer både op og ned for
vitaminerne
Fødevarestyrelsen skruer både op og ned for vitaminerne
Fødevarestyrelsen er i færd med at ændre grænserne for, hvor mange
vitaminer og mineraler der må være i kosttilskud. Det gælder også
multivitaminpiller til både børn og voksne. Det sker blandt andet
fordi, der er kommet nye tal over forbrugernes kostvaner.
Tag trygt en multivitaminpille
Ingen sundhedsrisiko ved den daglige multivitaminpille. Der er ikke
påvist nogen sundhedsrisiko ved at tage en daglig multivitaminpille
til morgenmaden. Det konkluderer Fødevarestyrelsen efter at
Fødevareinstituttet på DTU har gennemgået et nyt studie fra
forskere på bl.a. Rigshospitalet, der pegede på at indtag af
vitamin A, vitamin E og betacaroten er forbundet med en vis
overdødelighed.
Ingen fare ved multivitaminpillen
Er den daglige vitaminpille farlig? Sådan spørger mange forbrugere
i disse dage Fødevarestyrelsen på baggrund af en meget omtalt
undersøgelse fra Rigshospitalet af en mulig sammenhæng mellem
indtag af A-vitamin, E-vitamin, Betacaroten og øget
dødelighed.
Det skal være sikkert at spise
kosttilskud
Fødevarestyrelsen må jævnligt advare forbrugerne mod farlige
kosttilskud eller ulovlig markedsføring af kosttilskud.
Fødevareminister Henrik Høegh er klar med en ny plan, der skal føre
til øget forbrugertryghed.
Kontakt
Fødevarestyrelsen, Søren Langkilde eller Anne-Sofie Theilgaard,
Tlf: 7227 6900